Kipu iski halkosavotassa!

Olinpa kerran kaatamassa puita moottorisahalla ja tein halkoja. Muutaman tunnin työn jälkeen kahvitauolla huomasin, että hauikseni oli kipeä. Mietin, voinko jatkaa itselleni mieluisia halkohommia. Ajattelin pystyväni. Jatkoin ja pystyin tekemään niin kuin ennenkin. Tein myös lisäksi halkoja pinoon, jossa tuli paljon kyykistyksiä, selän koukistuksia ja ojennuksia. Seurauksena tästä seuraavan päivän selkäkipu. Alaselkään sattui, istuminenkin tuntui epämukavalta. Hierontaanko tässä pitäisi päästä?

Ilmankin pärjää. Kuormituksestahan tässä tapauksessa on kyse. Keho sietää hyvin kuormitusta, johon se on tottunut. Huonosti sitä, mihin se ei ole tottunut. Keho reagoi kivulla kudosten (hauis, selkä) ylirasituksen suojaamiseksi. Kipu on siis viesti keholta aivoille, että rajoita tekemistä. Monesti kipua kannattaa kuunnella. Silloin, kun kipu on selvästi yhteydessä kuormituksen jälkeiseen tilaan, se on yleensä positiivinen viesti. Se siis tarkoittaa, että kuormitus on ollut rasittavampaa kuin aiempi kuormitus kyseiselle kehonosalle. Passiivisessa elämäntyylissä kipuviesti voi tulla hyvin pienestä, yhtäkkisestä toiminnasta. Kivun kohdistuessa selkään sitä yleensä pidetään vakavampana kuin muuhun kehonosaan kohdistuva kiputuntemus. Syy ei useinkaan ole sen kummallisempi.

Jatkuva kipu

Entä sitten, kun kipu on jatkuvaa? Kipu voi jopa tuntua niin voimakkaalta, ettei tee mieli liikkua ollenkaan. Toisinaan voi olla, että kipuviesti on jäänyt kehoon ”päälle”, vaikka alun perin kipua aiheuttanut kudosvaurio olisi parantunutkin. Myös kivun jatkuva ajatteleminen voi ylläpitää kipua. Silloin voi olla järkevää pyrkiä rentouttamaan ja liikuttamaan kyseistä kehonosaa mahdollisuuksien mukaan. Kokeilla, mitä liikettä keho helpoiten sietää ja pikkuhiljaa lähteä lisäämään kuormitusta. Ei ole tietenkään järkevää pitkän passiivisen jakson jälkeen lähteä kymmenen kilometrin kävely- tai juoksulenkille, mutta hiljalleen kuormitusta nostamalla saadaan yleensä paras lopputulos.

Voi myös olla, että kipua ylläpitää päivittäiset asennot. Työssä, liikkumisessa, kävellessä, seisoessa tai istuessa toistuvat lähtökohtaisesti samanlaiset asennot ajattelemattasi. Jos koitat esimerkiksi seisoessasi olla ryhdikkäästi ja samalla seuraat tietokoneella webinaaria, puolen tunnin kuluessa olet palannut tavalliseen seisoma-asentoosi tiedostamattasi. Sama asia istumisen kanssa. Keho pyrkii aina palautumaan luontaisimpaan asentoonsa ja siten säästämään energiaa muuhun. Toisaalta, jos aktiivisesti koko työpäivän ajan pidät yllä ”hyvää” ryhtiä, todennäköisesti ylikuormitat turhaan selkälihaksiasi ja seurauksena on kipeä selkä. Helpointa on, että vaihtelet asentoasi. Viimeistään silloin kun kehosta tulee pieni kipusignaali, on hyvä vaihtaa asentoa, jaloitella hetken ja taas on helpompaa. Mitä huonompi tuoli, sitä vähemmän selkäkipuja.

Voihan myös olla, että olet kehosi asento aiheuttaa sinulle kipua. Yllättävän moni ihminen kävelee toispuoleisesti, istuu jatkuvasti kallistuneena toiselle puolelle, seisoo maha pystyssä lantion ollessa taakse kallistunut tai selkä notkolla lantion ollessa eteen kallistunut. Tällaiset asennot voivat aiheuttaa ylimääräistä kipua ja näihin myös fysioterapialla on mahdollisuutensa. Mielenkiintoista tässä on se, että yleensä ihminen itse ei asentoansa huomaa. Itsekin olin kuvauksissa ja minua pyydettiin viemään lantiota taaksepäin. Ihmettelin, mitä ihmettä? Minähän seison aivan suorassa. Jälkikäteen kuvan nähtyäni huvitti itseänikin, kuinka väärässä olinkaan.

Moninaisia ajatuksia tällä kerta. Toivottavasti sait tästä ajatuksia ja apua kipuihisi. Jos et, aina on mahdollista ottaa yhteyttä asiantuntijaan ja tutkia tilanne sinun osaltasi. Kivutonta alkanutta syksyä!

Niilo

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *