Paljasjalkakengillä juokseminen– apu polvikipuihin?

Aina toisinaan törmää kyselyihin paljasjalkakengillä juoksemisesta. Monet juostessa kivuista kärsivät pohtivat, helpottaisiko kivut paljasjalkakenkien avulla. Lyhyt vastaus: kyllä ja ei. Pidemmän vastauksen saat jatkamalla lukemista.

Auttaa?

Miksi paljasjalkakengillä juokseminen voisi auttaa? Tärkein tekijä on kanta-askelluksen luonnollinen häviäminen. Vaimennuksen ollessa kantapään kohdalla minimaalista sinulla ei tule mieleenkään tömäyttää kantapäätä polvi suorana tantereeseen. Näin ollen alat miettimään, miten pystyt jatkamaan juoksemista ilman kantapään tömäytystä ja siirryt päkiäaskellukseen. Päkiä edellä tullessa jalkaterä yhdessä polven hienoisen koukistuksen kanssa vaimentaa kantapään laskeutumisen alustaan estäen suurienergisen iskun kantapäähän. Pikkuhiljaa keho oppii myös hyödyntämään jalkaterään varastoituvan elastisen energian, mikä auttaa juoksun taloudellisuudessa.

Polven koukistumiseen liittyy myös syy, miksi paljasjalkakengillä juostessa polvikivut voivat vähentyä. Kun mahdollisuus suoralla polvella ja kantapäällä askeltamiseen viedään pois, ei myöskään polvi joudu niin kovalle rasitukselle. Kaikesta mainostuksesta huolimatta kantapään ja jalkapohjan vaimennus ei auta loppujen lopuksi kanta-askellukseen. Ainoastaan tekee sen mahdolliseksi. Tämän seurauksena, kantapään kipuviestin vaimentamalla, kärsijä onkin polvi. Suoralla jalalla kantapää edellä askeltaessa osa potentiaalienergiasta vaimentuu kengän avulla, mutta suuri osa energiasta kulkeutuu sääriluuta pitkin polveen. Juoksun toistuvassa iskutuksessa tämä pieni, mutta polvea rasittava voima alkaa aiheuttaa kipua polveen. Monesti kipu ilmenee polven etupuolella, mutta myös polven sivulla tai jänteissä ilmenevä kipu on mahdollinen.

Miksi ei?

Miksi en voi kuitenkaan ehdottomasti suositella paljasjalkakengillä juoksemiseen siirtymistä? Syy on yksinkertainen ja biologinen: muutos vaatii aina kehon adaptaatiota eli tottumista. Suoraan paljasjalkakengillä juoksemiseen siirtyminen olisi keholle liian suuri muutos äkkinäisesti toteuttaen, jolloin seurauksena olisi suurella todennäköisyydellä rasitusvamma. Sen sijaan on kaksi vaihtoehtoa, joita suosittelen. Ensimmäinen ja tärkeämpi on juoksutekniikan tarkastelu. Jokaisella on oma, persoonallinen tapansa juosta, mutta juoksuun liittyvän kivun yhteydessä juoksutekniikka kannattaa tarkastaa.  Juoksutekniikan tarkastaminen tulisi mieluiten suorittaa silloin, kun kipua yleensä alkaa esiintymään. Voi olla, että juokset 15 minuuttia tai 10 kilometriä kivutta, mutta sen jälkeen joudut lopettamaan juoksemisen kivun vuoksi. Syynä kivun ilmenemiseen voi olla esimerkiksi tukilihasten kunnon loppuminen ennen päävaikuttajalihaksia ja siitä seuraava askelluksen muuttuminen, josta seurauksena on kipu. Itse olen tähän henkilökohtaisestikin törmännyt.

Voit myös samalla tai vaihtoehtoisesti toteuttaa hiljalleen paljasjalkakenkiin siirtymisen. Ensin mahdollisimman paljon oleskelua ilman mitään kenkiä, sitten paljasjalkakengillä kävelyä ja hiljalleen, varovasti lyhyiden lenkkien kautta paljasjalkakengillä juoksemista. Aluksi kävelylenkkienkin on hyvä olla lyhyitä, sillä myös kävelyaskellus muuttuu kantapäätä säästävämmäksi. Samanaikaisesti jalkapohjan ja pohkeen lihakset joutuvat suuremmalle rasitukselle kuin aiemmin. Paljasjalkakenkiin siirtymisen yhteydessä kehon kuunteleminen on erityisen tärkeää: pientä tunnetta varmasti esiintyy jalkapohjissa, mutta varsinaista kipua ei tule sietää. Silloin on hyvä pitää taukoa ja hidastaa tahtia. Siirtymäaika lenkkareista paljasjalkakengillä pääasiallisesti juoksemiseen on vähintään puoli vuotta, mutta mieluummin vuosi. Parempi hitaasti, kehoa kuunnellen kuin hötkyillen vammoja kohti.

Kivuttomia lenkkejä toivottaen, Niilo

Jos kivut ovat epämiellyttävää lenkkiseuraasi, älä epäröi varata aikaa fysioterapiaan.

1 kommentti tähän julkaisuun: “Paljasjalkakengillä juokseminen– apu polvikipuihin?

  1. Paluuviite: Kipu iski halkosavotassa! - Fysioterapia Vuorma

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *